Koutek reklamní tuposti aneb inspirace z Britských listů

3. srpna 2011 v 21:11 | Kuba |  Společnost
Je to již nějakých pár dní co jsem napsal článek, který by se netýkal osobního života a nebo neměl obsah do jednoho odstavce. Vzhledem k tomu, že jsem v minulém "sloupku" slíbil, že se hned jak to bude možné do něčeho pustím tak jsem opět tu. Inspirace se nakupila a já mám hned dva náměty na článek. Tím prvním, momentálně asi nejpodstatnějším je událost, která mne zasáhla před několika dny. Poznal jsem jednoho výjimečného člověka ale vzhledem k tomu že takový článek vyžaduje pořádnou dávku koncentrace a já jsem na dně sil z práce, raději s jeho vydáním počkám, o to víc se bude na co těšit. :-)



Inspirací číslo dvě je moje zaměstnání, respektive dlouhodobá brigáda, kterou vykonávám v jednom nejmenovaném obchodním domě, o kterém zde již byl článek (ZDE), a pokaždé když procházím jenom do šaten tedy čelím ohromné reklamní masáži jejíž tupost anebo nesnesitelnost nelze přehlížet. Jsem přesvědčen, že nejsem sám, komu již vlezlé, agresivní, někdy třeba i xenofobní reklamy lezou krkem. Snaží se nás zaujmout ale právě obsahem, který je často tak odpudivý jak jsem již zmínil, často spíš docílí opaku a v tom horším případě poskytují nám, odpůrcům konzumní společnosti, náramnou munici.

Klapka jedna: není nad to vybrat dobrej plac!

Obecně se o reklamách dá říct, že člověka ovliňují ať chce nebo ne. Děje se tak v našem podvědomí. V našem vědomí to není tak časté. Vysvětlím to na příkladu: jdete centrem města a vás míjejí reklamy z výloh, na domech, zavěšené na lampách, zkrátka kdekoliv je to možné. Tato směsice je sama o sobě pestrá a právě svojí nepřehledností dává člověku podnět k tomu aby reklamy takříkajíc hodil do jednoho pytle a nečetl každý leták do nejposlednějšího písmenka. Ale i přes to reklamu vnímá. Taková reklama se však musí nějak masově opakovat aby měla valný význam. To si prestižnější firmy mohou dovolit a tak je i tato "chaotická" reklama mezi tím ostatním odpadem efektivní.

Něco jiného je, když je reklama osamocena. Pak existuje mnohem větší šance na její registraci kolemjdoucími (upozorňuji že se stále bavíme o reklamě venku, ve městech, postranách dálnic atd.). Taková reklama ale zároveň mnohem snadněji odhalí své nedostatky a někdy i více než je žádoucí. Když si například nejmenovaná banka nechá polepit billboard, jenž se nachází před vstupem do chudinské čtvrti, není na tom nic divného. I sociálně slabší mohou potřebovat bankovní účet. Nevím co si ale mám myslet o reklamě, která na takovém místě opravdu je a nese nápis: "Banka BLABLA, exkluzivní služby pro úspěšné! " ... člověk by řekl že chtějí vyprovokovat revoluci. :-D

Klapka dvě: kam by lidstvo přišlo bez reklam!

Skutečně, reklamám musíme být vděčni! Obětavost jejího stvořitele je až k nevíře, když si vezmete, že pobírá jeden plat (né, že by se takoví lidé měli špatně) a přitom usnadňuje život masám obyčejných smrtelníků. Na mysli mám samozřejmě takzvané "chytré" reklamy, ty které to s vámi myslí dobře, snaží se vám ulehčit život, chtějí vám jednoduše řečeno podat pomocnou ruku...

V poslední době mě i jako velmi vyjímečné televizního diváka zaujala reklama, jejíž sdělení je tak prosté a přitom tak dokonalé. Kdykoliv jsem si dříve v minulosti koupil pechovkové pivo, zpravidla jsem jej otevřel a nalil do skleničky. Díky reklamě v níž mi bylo sděleno že žádnou skleničku v případě PLECHOVKOVÉHO piva nepotřebuji (!!!), jsem si oddychl. Jen si teď říkám: toho ztraceného času! Když to promyslíte do důsledku, dojdete k jednoznačnému závěru: sledování reklam by mělo být uzákoněno ve prospěch obecného blaha!

Jak to jenom autoři zamýšleli? Hubněte s McDonaldem! ;-)


Klapka tři: sexy kanady.

Občas se nestačím divit, jak absurdní je hledat v reklamě nějakou pointu. Konečně, je to i logické, reklama má v prvé řadě upoutat pozornost a jednoduše nasměrovat - jakým způsobem, to už je jedno. Je tak zcela běžné že vitrýnu v obchodě s levným obutím vyplňuje gigantický banner na němž je pár (muž a žena) bez bot, dokonce i bez ponožek! Jejda, oni na sobě nemají zhola nic! Ale kolik lidí se koukne na boty a kolik lidí upne svůj zrak na pár ve vášnivém obětí, které je to jediné co zakrývá části těla, s jejichž transparentností už by reklama nebyla reklamou ale pornem?! A hurá pro holiny...

Klapka poslední: reklamy jsou všude, zkusme s tím žít.

Reklamy nás opravdu okupovat nepřestanou. Pokud nejste politický aktivista, který hodlá uvrhnout systém (jehož smyslem je něco tak absurdního jako hmotný zisk!) na smetiště dějin, nedá se nic dělat a při sledování reklam mozek nevypínat, ale naopak čelit jejich nesmyslnosti, třeba se pak i dobře pobavíte.

Za inspiraci k napsání tohoto článku vděčím internetovému serveru Britské listy ( a rubrice "Koutek reklamní tuposti") což je jedno z mála seriózních médií které lze v dnešním světě internetu najít.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Infinity Infinity | E-mail | Web | 3. srpna 2011 v 21:08 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím, vše, co si o reklamách myslím jsi sem napsal. :-)
Klobouk dolů. :-*

2 wandererinthedesert wandererinthedesert | Web | 3. srpna 2011 v 21:13 | Reagovat

Moc děkuji,vážím si toho:-).Jsem rád že sdílíme stejný pohled na věc :-*

3 LiZz LiZz | Web | 4. srpna 2011 v 21:05 | Reagovat

děkuju za radu,pokusím se uklidnit a udělat to znova, tentokrát to radši budu ukládat průběžne.

4 wandererinthedesert wandererinthedesert | Web | 4. srpna 2011 v 21:11 | Reagovat

Nemáš za co. Ještě jedna rada na závěr: ber v potaz že bloguješ na blog.cz což už samo o sobě znamená že to chce klid a nohy v teple, ale hlavně ten KLID! :-D

5 Barčuše Barčuše | Web | 4. srpna 2011 v 23:27 | Reagovat

Ano, myslím, že ikdyž je ta reklama - ať už sebe nesmyslnější, tak přece jen - plní svůj úkol - vsugeroval lidem do hlavy, že něco takového opravdu existuje.
Nedokážu si představit, že by na tom světě reklamy nebyly.. To prostě nejde. Narodila jsem se v době, kdy ty reklamy byly a určitě vím, že VŽDYCKY budou.
Reklamy koneckonců - nejsou tak špatné, jak se zdají. Díky nim mám alespoň větší přehled o tom, co je. :)

Strašně moc hezky jsi to napsal a ještě Ti chci poděkovat, za ten komentář, co jsi mi zanechal na blogu ;) :D ;D

6 ctopretto ctopretto | Web | 4. srpna 2011 v 23:29 | Reagovat

ujaháá, .:D špatně. :D

7 ctopretto ctopretto | Web | 4. srpna 2011 v 23:31 | Reagovat

Omlouvám se za Barčuši.. Ano, nějak jí to vyklouzlo. Zapomněla se ovládat, tak na ni zapomeň.. jsem to já. :D

8 wandererinthedesert wandererinthedesert | Web | 5. srpna 2011 v 17:33 | Reagovat

Bohužel ale musím trvat na tom že reklamy poškozují lidský žebříček hodnot a mají destruktivní účinek na společenskou morálku :-) i tak moc díky za Tvůj názor, Barčuše :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
.